Ombor hisobini chakana va ulgurji savdo do‘konlari, ishlab chiqarish korxonalari, shuningdek, onlayn sotuvchilar yuritadi.
Ombor — bu tovarlar sotilguniga qadar saqlanadigan joy. Har qanday vaqtda qanday mahsulot, qancha miqdorda va qancha summada mavjudligini bilish muhim — ombor hisobi aynan shu maqsadda qo‘llaniladi.
Vazifa — tovarning har bir birligini va uning harakatini qayd etishdan iborat. Agar hamma narsa to‘g‘ri bajarilsa, amaliyot va hujjatlardagi ma’lumotlar bir-biriga mos keladi.
Ombor hisobi nima ekanligini, har bir bosqichda qanday hujjatlar kerakligini va uni eng kam vaqt sarflab hamda xatosiz qanday yuritish kerakligini ko‘rib chiqamiz.
Ombor ishi — bu ko‘plab kundalik operatsiyalardan iborat: qabul qilish, jo‘natish, ko‘chirish, hisobdan chiqarish va hokazo. Ularni bajarishni МойСкладdagi avtomatlashtirish orqali tezlashtirish mumkin. Istalgan qurilmadan ulanish imkoniyati mavjud. Texnik yordam xizmati 24/7 sozlashda ko‘maklashadi. Sinab ko‘ring, bu bepul.
Ombor hisobi — bu tovarlar, xom ashyo, yarim tayyor mahsulotlar va moliyaviy resurslar bo‘yicha ma’lumotlarni saqlash hamda qayta ishlashdir. Bunda tugallanmagan ishlab chiqarish, aktivlar va asosiy vositalar hisobga olinmaydi.
Ombor hisobini yurituvchi xodim tovarlarning saqlanishi va harakati bilan bog‘liq barcha operatsiyalarni qog‘ozda, Excel jadvalida yoki maxsus dasturda qayd etadi.
Bularga quyidagilar kiradi:
Ombor hisobi tufayli istalgan vaqtda omborda qanday tovar borligini, uning joylashuvini, miqdorini va qiymatini aniqlash mumkin. Zaxiralar, ularning joylashuvi va puldagi qiymati haqida ma’lumotga ega bo‘lmasdan turib, savdo qilish va foyda olish imkonsizdir.
Agar nomenklatura ko‘p bo‘lsa, xodimlarning kerakli pozitsiyalarni tezda topishi muhimdir. Shu sababli, ombor hisobi tovarlarni nav va partiyalar bo‘yicha guruhlashni nazarda tutadi (hisob turlari haqida maqolada keyinroq aytiladi).
Bu usul assortimentni boshqarishni osonlashtiradi: qaysi nomlar talabga ega ekanligini va qaysilari omborda “to‘planib qolishiga” sabab bo‘layotganini aniqlash, yaroqlilik muddati tugayotgan tovarlarni o‘z vaqtida topish va ularni sotib ulgurishga ulgurish uchun narxini pasaytirish imkonini beradi.
Hujjatlardagi tartib xodimlarning qidirish, hisoblash va tekshirish uchun sarflaydigan vaqtini tejaydi, tahlil uchun statistik ma’lumotlarni to‘plashni va o‘g‘irlik, muddati o‘tish kabi muammolarni hal qilishni osonlashtiradi. Bu qog‘oz va elektron hujjatlarga ham taalluqlidir.
Nazorat xodimlar tomonidan yo‘qotishlar, buzilishlar va o‘g‘irliklar xavfini kamaytiradi, chunki hujjatlarda har bir tovar pozitsiyasining harakati qayd etiladi.
Xodimlar ma’lum toifalar bo‘yicha tovar birliklarining aniq miqdorini ayta olsalar, bu xarid rejalarini yanada aniqroq tuzishga, sotish ko‘rsatkichlarini: hajm, yetkazib beruvchilar bilan hisob-kitob qilish muddatlari, guruhlar bo‘yicha tovar aylanmasini nazorat qilishga yordam beradi.
Hujjatlar aylanishini yuritish uchun ombordagi barcha harakatlarni uchta asosiy jarayon — kirim, saqlash va chiqim sifatida ko‘rib chiqish maqsadga muvofiqdir.
Jarayon bir necha bosqichlardan iborat:
Mahsulotning omborda saqlanishi uchun ishonchli shaxs, odatda omborchi mas’ul hisoblanadi. Agar tovarning kamomadi yoki buzilishi aniqlansa, u zararni qoplaydi.
Buni nazorat qilish inventarizatsiya orqali amalga oshiriladi — ombordagi zaxiralarni hisob tizimidagi ma’lumotlar bilan taqqoslash maqsadida tekshiruv o‘tkaziladi.
Ba’zan inventarizatsiya jarayonida tovar turlari bo‘yicha nomuvofiqlik — muayyan turdagi tovarlarning haqiqiy miqdori bilan hisob hujjatlaridagi miqdori o‘rtasidagi farq aniqlanadi. Bu nomuvofiqlik hisobdan chiqarilishi lozim.
Tovarni hisobdan chiqarish — uni balans hisobidan chiqarib, zararlar toifasiga o‘tkazishdir. Eskirgan, yaroqsiz, shikastlangan va muddati o‘tgan tovarlar hisobdan chiqariladi.
Ombor hisobi kompaniya savdo qiladigan mahsulot turiga qarab farqlanadi. Odatda, mahsulotlar muddati va naviga ko‘ra taqsimlanadi.
Ombor hisobining 4 ta asosiy turi mavjud:
Oxirgi 2 ta hisob turi ko‘proq ombor maydonini talab qilishini hisobga oling.
Hujjatlashtirish hisob turiga bog‘liq. Agar nav va nomenklatura usuli uchun hisob kartochkalarini to‘ldirish yetarli bo‘lsa, qolgan usullar uchun ombor hisobi qaydnomasini yuritish kerak. Hujjat aylanishi haqida batafsil ma’lumot quyida.
O‘zbekistonda ombor hujjatlari aylanishi milliy qonunchilik, jumladan “Buxgalteriya hisobi to‘g‘risida"gi Qonun va Moliya vazirligining tegishli me’yoriy hujjatlari bilan tartibga solinadi.
Korxonalar boshlang‘ich hisob hujjatlariga qo‘yiladigan belgilangan talablarga rioya qilgan holda o‘z shakllarini ishlab chiqishlari mumkin.
Ombor hisobining asosiy bosqichlari va tegishli hujjatlar
Hisob bosqichi | Hujjatlar |
Tovarlarning kelishi |
Yetkazib beruvchidan yuk xati, kirim orderi, qabul qilish dalolatnomasi. |
Tovarlarni saqlash |
Ombor hisobi kartochkasi, tovar yorlig‘i |
Tovarlarni ko‘chirish |
Ichki ko‘chirish uchun yuk xati, talab-yuk xati |
Chiqim va hisobdan chiqarish |
Chiqim yuk xati, hisobdan chiqarish dalolatnomasi |
Hujjatlarni rasmiylashtirish vaqtini tejash va xatolardan qochish uchun МойСклад hisob tizimidan foydalaning — u O‘zbekiston qonunchiligining barcha talablariga to‘liq javob beradi. Yuqoridagi jadvaldagi har bir amaliyotni 3 barobar tezroq va eng muhimi, aniq bajarasiz. Tizimda zarur shablonlar mavjud. Ro‘yxatdan o‘tib, darhol ishlashni boshlaysiz. Sinab ko‘ring, bu bepul.
Qonunchilikda qat’iy belgilangan shakllar yo‘q. Ular tashkilot va biznes jarayonlarining o‘ziga xos xususiyatlariga moslashtiriladi.
Hujjatlarni qo‘lda qog‘ozda yoki Excel jadvallarida, shuningdek maxsus hujjat aylanish tizimida ham yuritish mumkin. Hammasi nomenklatura va assortiment hajmiga bog‘liq. Qancha ko‘p bo‘lsa, hisobni “qo‘lbola usulda” yuritish shuncha qiyinlashadi. Avtomatlashtirish zaruriyati paydo bo‘ladi.
Hisob yuritish usuli | Narxi | Qachon mos keladi |
Qog‘oz hisob jurnali |
Bepul |
Nomenklatura 5-10 birlikdan oshmaydigan va avtomatlashtirish talab qilinmaydigan holat |
Excel jadvallari |
Bepul |
|
Maxsus dasturlar |
Pulli yoki bepul |
Katta assortiment, kassa bilan integratsiya va odatiy jarayonlarni avtomatlashtirish zarur bo‘lgan holat |
Ombor hisobini yuritishning keng tarqalgan va eng oddiy usuli — Excel jadvallarida qo‘lda hisob yuritishdir. Ombor xodimlari erkin shaklda zaxiralarning kelishi va harakati haqidagi ma’lumotlarni kiritadilar. Excelda ma’lumotlarni qayta ishlash texnik jihatdan faqat eng sodda darajada — yig‘indilarni hisoblashdagina mumkin.
Bu usulning afzalligi — bepulligi. Ehtimol, bu yagona afzallikdir. Kamchiliklar esa ancha ko‘p:
Nomenklatura va assortiment hajmi qanchalik katta bo‘lsa, “qo‘lbola” usulda hisob yuritish shunchalik qiyinlashadi. Avtomatlashtirishga ehtiyoj paydo bo‘ladi.
Qo‘l usulining muqobili — maxsus dastur yordamida avtomatlashtirishdir. U yuqorida sanab o‘tilgan barcha muammolarni hal qiladi, chunki:
Turli xil biznes turlari va funksionallik hajmi uchun ko‘plab ombor dasturiy ta’minoti mavjud. Quyida sizning tanlovingiz uchun eng yaxshi 5 ta xizmat ro‘yxati keltirilgan.
Bu do‘konlar, onlayn savdo va umumiy ovqatlanish korxonalari uchun onlayn xizmatdir.
Savdo uskunalari, to‘lov tizimlari, yetkazib berish xizmatlari, marketpleyslar va Telegram bilan o‘nlab integratsiyalar mavjud.
Ombor hisobini yuritish uchun:
Hisob funksiyalaridan tashqari, MeningOmborim xodimlarga vazifalar belgilash, buyurtmalarni qayta ishlash, mijozlar bazasi bilan ishlash, ishlab chiqarish va mahsulotlarni yig‘ishni kuzatish, bir nechta bo‘lim va filiallarni bir oynada boshqarish imkonini beradi.
Barcha imkoniyatlar va istalgan miqdordagi xodimlar uchun 14 kunlik sinov muddati hamda bir foydalanuvchi uchun abadiy bepul versiya mavjud.
SmartUp — tovarlarni boshqarish, moliyaviy operatsiyalar va ma’lumotlarni tahlil qilishni avtomatlashtirish uchun mo‘ljallangan bulutli tizimdir. U do‘konlar, telekommunikatsiya, qurilish, mashinasozlik sohalariga mos keladi va ombor operatsiyalarini boshqarish uchun foydalanilishi mumkin.
1 °C: Chakana savdo alohida savdo nuqtalari va tarmoqlarda hisobni yuritish imkonini beradi, kichik va o‘rta biznes uchun ham mos keladi. Mahalliy va bulutli versiyalari mavjud. Dastur chakana savdo uchun mo‘ljallangan bo‘lib, unda tovar hisobini yuritish, tahliliy hisobotlarni ko‘rish, xaridlarni rejalashtirish va xodimlarni boshqarish mumkin.
Sotuvni avtomatlashtirish va omborni boshqarish uchun keng ko‘lamli yechimlarni taklif etadi. Kompaniya chakana va ulgurji savdo do‘konlari, shuningdek, tarmoq va internet-do‘konlar uchun mos keladigan har tomonlama vositalarni taqdim etadi.
Sellerpeak24 — ombor hisobi va savdoni boshqarishni avtomatlashtirish uchun kompleks yechimdir
Sellerpeak24.uz — bu O‘zbekistonda ombor jarayonlarini avtomatlashtirish uchun ishlab chiqilgan ERP tizimidir. Dastur tovar qoldiqlarini nazorat qilish, savdo va moliyani boshqarish, shuningdek, kassa uskunalari va CRM tizimlari bilan integratsiyalashish imkonini beradi. Yechim kichik omborlar uchun ham, yirik logistika tarmoqlari uchun ham mos keladi.
MoyСклад barcha operatsiyalarni (tovarni qabul qilish va jo‘natish, ko‘chirish, inventarizatsiya, hisobdan chiqarish va kirim qilish) soddalashtiradi, samarali ombor hisobini tashkil etish va hujjatlarni chop etish imkonini beradi.
Har qanday vaqtda ombordagi vaziyat, tovarlar va pul mablag‘lari harakati haqida to‘liq va ishonchli ma’lumotga ega bo‘lasiz. Shunchaki xizmatda ro‘yxatdan o‘tib, ma’lumotlarni kiritish va barcha turdagi tovarlar hamda materiallar hisobini yuritishni boshlash, qoldiqlar, aylanmalar va tannarx haqidagi ma’lumotlarni real vaqt rejimida kuzatish kifoya.
Uskunalarni xarid qiling.
MoyСкладda samarali ombor hisobi uchun zarur bo‘lgan barcha narsalar mavjud:
Hujjatlarni elektron pochta orqali yuborishingiz va Didox’ga yuklab olishingiz mumkin. Barcha ma’lumotlar ishonchli tarzda himoyalangan va tizimga kirish 24/7 ochiq.
Manzilli saqlash tizimi tovarlarning qaysi ombor katakchasida joylashganligini aniq bilish imkonini beradi. Tizim yangi kelgan tovarni qayerga joylashtirish maqsadga muvofiqligini ko‘rsatadi va yukni jo‘natishga tayyorgarlik ko‘rishda omborchilar uchun tanlov varaqasini shakllantiradi.
Seriyalar va yaroqlilik muddatlari bo‘yicha hisobga olish alohida tovarlar yoki ularning guruhlari uchun qo‘llaniladi. Bu muayyan seriyadagi tovarlarni qabul qilish, jo‘natish, ko‘chirish va qaytarish imkonini beradi. Yaroqlilik muddati qisqaroq mahsulotlarni birinchi navbatda sotish va muddati o‘tgan mahsulotlarni hisobdan chiqarish mumkin.
МойСкладda cheksiz miqdordagi omborlar va saqlash joylari, ishlab chiqarish retseptlari va operatsiyalari, shtrix-kodlar, seriya raqamlari va mahsulot modifikatsiyalari bilan ishlash imkoniyati mavjud.
МойСклад ombor hisobidan tashqari quyidagilarni ham bajara oladi:
Yangi buyurtmalar, qaytarishlar, tasdiqlangan buyurtmalar va boshqalar bo‘yicha ma’lumotlarni alohida ko‘rish uchun maqomlar belgilash imkoniyati mavjud. Tizimda tovarlarni zaxiralash, hisob-kitoblarni taqdim etish va ularning to‘lovini nazorat qilish mumkin.
Masalan, “Foydalilik” hisoboti tovarlar, xodimlar, xaridorlar va kanallar bo‘yicha sotuvlar dinamikasini ko‘rsatadi.
“Pul oqimlari” hisobotida berilgan davr boshi va oxiridagi balans aks ettiriladi.
Foyda va zararlar to‘g‘risidagi hisobot daromadlar, xarajatlar va sotish rentabelligini ko‘rsatadi.
Bundan tashqari, qoldiqlar, aylanmalar, kontragentlar, qarzlar va boshqalar bo‘yicha hisobotlar ham mavjud. Ma’lumotlarni elektron pochtaga yuborish sozlanishi mumkin.
Qo‘shimcha ravishda har bir sanaga oid operatsiyalar haqidagi ma’lumotlar — barcha to‘lovlar va ularning summalari, o‘tkazilgan vaqti, kontragent, hujjat holati ko‘rsatilgan.
Quyida eng ko‘p uchraydigan holatlar keltirilgan.
Ishlab chiqarishda va boshqaruv vazifalarida foydalaniladigan barcha moddiy boyliklar. Bularga tayyor mahsulotlar, xom ashyo, materiallar, yarim tayyor mahsulotlar, idishlar, xo‘jalik jihozlari kiradi. Ular qisqacha TMB yoki MIZ — moddiy-ishlab chiqarish zaxiralari deb yuritiladi.
EHA ombor logistikasini soddalashtiradi, hujjatlarni tezroq yaratish imkonini beradi va hisobdagi xatolar sonini kamaytiradi, bu esa pirovardida korxona xarajatlarini qisqartiradi.
Hisob siyosatida quyidagilarni ko‘rsating:
buxgalteriya va soliq hisobining qaysi bo‘limlarida elektron hujjat aylanishi yuritilishi,
Elektron hujjat aylanishini joriy etishda har bir xodimning vazifasi va mas’uliyatini aniqlab olish, hujjatlarni kelishish va imzolash jarayonlarini ishlab chiqish lozim.
Bundan tashqari, sizga mos operatorni tanlash, elektron raqamli imzo olish va dasturiy ta’minotni buxgalteriya tizimi bilan integratsiyalash imkoniyatini hisobga olish muhim.
МойСклад 2007-yildan beri faoliyat yuritmoqda, Toshkentdagi ofisi 2022-yildan beri ishlamoqda, bepul qo‘llab-quvvatlash va muddatsiz bepul tarif mavjud.
Bu xizmat kundalik vazifalardan xalos bo‘lishga va hisobotdagi xatolarni bartaraf etishga yordam beradi.